Canon EOS 5DS : Kome uistinu treba 50mpx?!

0
Share Button

Poput bombe odjeknula je vijest o izlasku na tržište čak dvije verzije Canonova aparata Eos 5Ds i Eos 5Dsr.

Naravno, glavna pomutnja koja je stvorila bezbrojne rasprave širom interneta i društvenih mreža, ticala se uglavnom novog canonova senzora od, u DSLR svijetu rekordnih 50 milijuna piksela.
Prvo pitanje u glavama foto entuzijasta potaknulo je razmišljanja o  ponovnom pokretanju utrke u mega pikselima koja se tek privremeno zaustavila na prihvatljivo korisnih 25mpx.

O čemu se tu zapravo radi?!
Canon Eos 5D Mark III, do sada je bio canonov punoformatni DSLR fotoaparat s najvećim senzorom u canonovoj ponudi.  Tih je 22 megapiksela je bilo i više nego impresivno 2012. godine, odnosno u vrijeme njegova izlaska.  Govorimo ovdje o kvalitetom neosporno i svakako van serijskom i vrlo sposobnom digitalcu, s pravom vrlo omiljenom kako među fotografskim profesionalcima ali  tako i fotografskim entuzijastima koji si ga mogu priuštiti.
Sve je bilo dakako mirno na magapikselnom frontu dok je Sony isprobavao tržište svojom taktikom stavljanja 24 megapikselih senzora u sve i svašta, od APC varijanti do onih punoformatnih, a njih zatim od mirrorles aparata to kompaktnih rješenja. Činilo se da je nekako ispod radara prošao i Sonyjev „vulgar display of power“ u vidu odličnog Alpha 7R, međutim svi znamo već da je tih punoformatnih 36 megapiksela bilo upravo namijenjeno pokazivanju. Pošto Sony ionako više zarađuje od ustupanja vlastite tehnologije drugim tvrtkama no od same prodaje pojedinih aparata.

Nismo trebali suviše dugo čekati, pa su se nedugo zatim i ljubitelji Nikona napokon dočepali spomenutih 36 megapiksela u i više nego dugo očekivanom D800. Godinu dana nakon njega, isti senzor punog formata ukazao se i u odličnoj reviziji Nikonu D810.
Na opće veselje korisnika koji još nisu izdvojili novac za raniji D800, uz D810- Nikon je napravio odličan posao, popravivši par ranijih sitnih nedostataka.
Uz početnih ISO 60, full frame senzor kojeg krasi družina od  i 51 autofokusne točke, uklonjeni low pass filter i algoritam koji ga nadoknađuje lišavajući fotografije nepoželjnog moaire efekta, i odličan EXPEED 4 senzor koji odrađuje sav težak posao, da Nikon je ponudio uistinu odličan  i oštar „profi digitalac“.
Bilo je stoga logično kako Canon neće baš dugo čekati skrštenih ruku, pa iako je toliko pomno čuvao informacije i o dugo očekivanom nasljedniku najpopularnijeg vrhunskog APS-C DSLR-a -EOS 7D.
Svi se još živo sjećaju kako je sa jeftinim punoformatnim EOS 6D, Nikonu ukrao „tunder“ na Photokini.

Međutim 5 godina do revizijskog 7D MKII pokazalo nam je kako se Canonu ne žuri filati tržite zahtjevnijim i profesionalnijim aparatima na kojima se i nema više „Bog zna što“ novoga nadodati i izmisliti. 5D MKIII i dalje omiljena i priuštiva profesionalna foto kamera, koja i dalje savršeno funkcionira svim korisnicima iako, samo što im i kavu i ne kuha. A razlika  između njenih 22 megapiksela, naspram Nikonovih/Sonyevih podebljanih 36 megapiksela i definitivno ne ograničava njene kreativne i kvalitetne mogućnosti.
Stoga bez obzira na želje i šuškanja, zapravo nitko nije očekivao proljeće u vidu 5D MK IV.
Ali…eto, Canon nas je iznenadio.

canon5ds001

Iako bi 50 megapiksela očekivali u 1D seriji, dobili smo 5D koji je brojčani sufiks zamijenio oznakom „s“. Dakle umjesno 1D serije, sada je upravo je nova „petica“ dobila potpuno novi i dvostruko veći senzor koji nadmašuje i onaj kod Sony/Nikona. Ovaj aparat je dakako namijenjen profesionalcima, odnosno onima koji od vrhunske, kvalitetne fotografije mogu i živjeti. Definitivno ne povremenim foto entuzijastima.
Ali ipak,  zanimljiva činjenica je i cijena aparata, koji bi se trebao pojaviti početkom ljeta i koštati oko 25-30 000 kuna (porez -marža, simo-tamo ili oko 3700 USD), dakle puno manje od  (ne baš isplativo skupog) Eos 1DX, odnosno, još uvijek u rangu  cijene koliko je trenutno potrebno izdvojiti za EOS 5D MKIII.
Kao i u 7DMKII i ovdje ćemo naići na dvostruki DIGIC procesor koji 50 megapikselnom senzoru daje brzinu od snimanja čak 5 fotografskih mrcina u sekundi. Uzmemo  li u obzir da se radi o fotografijama  u dimenzijama od 8688 x 5792 piksela, to svakako nije jednostavan zadatak, samim time što možemo očekivati težinu od 50-150 MB po fotografiji.  Pritom nas ne bi trebao čuditi niti ugrađeni USB3 priključak, za brži prijenos velikih fotografija na računalo.

Kome zapravo treba Eos 5Ds
Osim novog senzora, sustav unutar Eos 5Ds je hibrid između 7DmkII i 5DmkIII. Kako je svojom oštrinom i veličinom fotografije, namijenjen upravo profesionalnim korisnicima koji se bave fotografiranjem visoke mode i pejzaža (dakle baš kao Pentaxov srednjeformatni Pentax 645Z s identičnim brojem megapiksela na većem senzoru). Radi se dakle o strikino studijsko/pejzažnoj mašini. Snimate li brze sportske kadrove i akciju, za to je bolji i kompetentniji EOS 7DmkII, snimate li modne, koncertne, portretene fotografije gdje vam je važna visoka tolerancija na šum uz odlične video mogućnosti, EoS 5D MKIII uz svoj dvoslojni auto fokus od 63 točke i dalje je najbolji izbor za taj posao.
Stoga treba dobro razmisliti treba li vam uistinu tih 50 mega piksela i može li fotografski posao financijski opravdati tu investiciju. Samim time što  iz Canona kažu kako mu je tolerancija na šum u rangu 7DmkII (koji ima ipak ograničeni APS-C senzor!?!), pa je i ISO raspon postavljen na realnijih ISO6400 (proširivo do 12800).   A kad već VDEO u ovom slučaju definitivno nije primarna djelatnost, autofokusne mogućnosti prenesene su iz 5D MKIII, ne iz nove sedmice. Ali zato je za ljubitelje noćnih pejzaža iz sedmice prenese BULB opcija s mogućnošću ekspozicije od čak 100 sati. Odlično dakle za pejzaže tamne strane mjeseca 😉 Ali ne veselite se prerano. Što se tiće ISO osjetljivosti ovaj punoformatni senzor s naguranih 50 megapiksela ponaša se identično i ako svjetlosno slabiji APS-C senzor.

Još jedna novost koja je pridodana u ovaj aparat, donekle  je svojevrsna mini revolucija u vremešnom DSLR svijetu, s kojim Canon uporno odolijeva mirrorless inicijativi. Naime, prvi put nakon 1930-tih, pomično zrcalo koje je osnova DSLR sistema, ovdje više nije na uobičajenoj opruzi koja spomenuto zrcalo diže i spušta, već je za njega zadužen mali mikromotor, što po riječima stručnjaka iz Canona osigurava pouzdaniji i uvelike stabilniji aparat pri snimanju.
5Ds i 5Dsr, identični su aparata, a razliku je ih zapravo način na koji se nose s uklonjenim anti-alias filterom. Tako bi u praksi 5Ds trebao davati oštrije rezultate, tok 5Dsr ima manje šanse mučiti se s mogućim moiré efektom. Slično kao kao Nikonovih D800 i 800e.

U svakom slučaju, Eos 5Ds i 5Dsr, pojaviti će se na tržištu tek početkom ljeta, a mi se nadamo kako ćemo ih i što prije isprobati i pokazati vam rezultate njihovih mogućnosti i očekivanu zavidnu oštrinu i bogatstvo detalja.
Valjan nam zaključiti kako 5Ds ipak nije toliko produkt utrke u megapikselima, pošto je iz svega navedenog  očito da nas očekuje uskoro i neka četvrta inkarnacija klasične petice sa razumnim (ili barem razumnijim) brojem megapiksela. Ali ovo je svakako dokaz Canonu i svijetu kako njihov razvoj Leica fotmatnih DSLR-a svakako još može iznenaditi i kako se i taj segment, evo konačno  kompetitivno  suprotstavlja visoko profesionalnom segmentu srednjefotmatnih aparata.

canon5ds002

Canonovih 50 megapiksela i dalje bolja ljubavna priča od 50 nijansi sive! Što donosi bombastično najavljivano Canonova 50 megapikselno čudovište i kome je zapravo namijenjen?!

 

 

Share Button

About author

No comments

Preporučujemo:

Povratak Art Decoa Zagrebu

Gradska kavana na glavnom zagrebačkom trgu oduvijek je imala kultni status. Godinu dana nakon renovacije i redizajna – status kultnog zagrebačkog mjesta, uspješno je održan. ...