Canon EOS 5D MK4 – evolucija funkcionalnosti

0
Share Button

Ubrzo nakon predstavljanja svoga „Flagship“ fotoaparata u vidu odličnog i super brzog Canon EOS 1DX MK2, Canon nas je obradovao i fotoaparatom iz – profesionalcima najomiljenije serije 5D.
Ukoliko vas zanima što je „skinuto“ od mogućnosti koje posjeduje 1DX, a što nadograđeno s obzirom na prethodnu verziju petice, ovaj članak će vam sve to pokušati detaljno objasniti…

Živimo u zemlji u kojoj se fotografija više shvaća kao hobi, a manje kao umjetnost ili barem profesija, a preživjeti mogu tek rijetki, uglavnom snimanjem svadbi.

Canon EOS 5 D-serija je tako postala statusni simbol među svim profesionalnim fotografima, s funkcijom da svim znalcima oko vas objasni kako vam dobro ide u životu, pa si možete priuštiti čak toliko izdvajanja za opremu – posjedujući primjerak ovog aparata.

I to u državi gdje vam čak niti klijenti ne shvaćaju zašto jednostavno ne fotografirate mobitelom, baš kao svi ostali. I uostalom, zašto bi vaše fotografije morale biti toliko skupe kad na onim koje mobitel zblura, a Facebook distorzira izgledaju i mlađe i ljepše…

5d001

U ostatku civiliziranog svijeta, EOS 5D serija, je sinonim za najpopularniji Canonov spoj vrhunskih mogućnosti, pouzdanosti i izdržljivosti.
Canon EOS 5D MK III, zadnjih par godina, opravdano je držao titlu najpopularnije digitalne foto kamere ovog proizvođača među profesionalcima. Po broju nagrada za kvalitetu i isplativost slijedi je tek prva verzija APC-C gerilca EOS 7D.
Istina čak su fotografske mogućnosti mobitela toliko napredovale da s tržišta izguraju digitalne „idiot“ kamere, ali što je napredovalo u profesionalnom svijetu pokazati će nam nova Canonova petica.

Kontinuitet


Canon EOS 5D MK4, ne donosi skoro ništa novo i dosad neviđeno, uzmemo li u obzir činjenicu kako se pojavljuje u sjeni neposrednog predstavljanja Canonova vrhunskog ( i duplo skupljega) flagshipa za profesionalce – Canon EOS 1DX MK II.
Ali kao i uvijek donosi u sebi sakupljeni spoj onoga najboljeg što trenutna fotografska tehnologija Canonovih laboratorija može ponuditi.
Većina novih mogućnosti preuzete su dakle s nove 1DX i ovdje su malo – reducirane.  Ali upravo to je i dovoljan razlog da entuzijastično provirimo u popis novih specifikacija.
Prva popularna „petica“ predstavljena je prije gotovo više od deset godina. Zamišljena je kao poveznica između poluprofesionalne APS-C fotokamere EOS 20D i profesionalne EOS 1D Mark II.
Odnosno jeftinija verzija Full frame fotoaparata u standardnijem EOS kućištu, lišenom dodanog gripa.

canon_5dmk5_iso25600-601-of-1
Ne, ovo nije odličan super jaki objektiv (70-200), ovo je tek maleni, sićušan detalj ukupne fotografije.


Već 2008. godine, pomalo prerano, naslijedila ju je EOS 5D MK II. Nažalost došla je s mnogo (tehničkih) propusta iz kojih je Canon skoro nešto i naučio. Međutim značaj druge verzije EOS 5D kamere s DIGIC 4 procesorom, bilo je uvođenje snimanja  full HD videa. I to, do tada neviđene kvalitete uz korištenje fotografskih objektiva i svih pogodnosti koji oni nude. A opet za uvelike nižu cijenu od profesionalnih filmskih kamera.

Canon EOS 5D MKII bila je prva  digitalna kamera, s video kvalitetom dostatnom za televizijsku i filmsku produkciju.

Stoga je trebalo pričekati ljedeće 4 godine, kako bi napokon 2012.-te bez greške predstavljena Canon EOS 5D MK III. Ovdje se nije radilo o ničemu revolucionarnom, već o odličnom evolucijskom popunjavanju rupa. Tako da 5D MKIII, kao 22 megapikselna puno-formatna foto kamera i do sada slovi, kako cijenom i mogućnostima, tako i iznimnom kvalitetom fotografija, kao najzaokruženiji Canonov proizvod, ali i definitivno korisnicima najomiljeniji kamera.

5d006

Nova, Canon EOS 5D MK IV, slijedi isti princip svoje prethodnice.
U vizualno gotovo identičnom EOS kućištu sakriva sve ono što se uspjelo skupiti, sa skoro pa dvostruko skuplje EOS 1D X MKII.

Ispod haube


Unutar kućišta od magnezijske legure ovog fotoaparata kuca Digic 6+ procesor koji omogućuje 30 megapikselnom senzoru snimanje čak 7 fotografija u sekundi, veličine 6720 x 4480 piksela.
Dakle za jednoprocesorski fotoaparat  impresivno brz kao i Canonov EOS 80D, ali ovdje se radi o bilježenju fotografija u punom formatu, dakle sa mnogo većim senzorom i uz više megapiksela.

5d004

Za razliku od 1DX MK2, nova petica ne podržava najnoviju verziju memorijskih kartica, već je njen dupli slot osiguran za posljednje verzije CF i SD kartice.
To napominjemo iz razloga što će se buffer zamoriti. Dakle u mogućnosti je snimiti u komadu 21. RAW fotografiju na Compact Flash (CF) karticu, odnosno 19 na Secure Digital (SD).
A ukoliko odlučite fotografirati u novom Dual Pixel modu, možete zabilježiti tek 7 RAW fotografija u kontinuitetu, prije nego se među-spremnik fotoaparata prepuni i odluči otići na pauzu kako bi spremio fotografije na kartice.

 

Dual Pixel RAW


Nova i prilično zanimljiva novost upravo je Dual Pixel RAW  mogućnost.
Radi se dakle o opciji snimanja duple RAW fotografije, koja je također dvostruko veći RAW file. Zauzima i do 80 MB prostora po fotografiji. Ali kao takav nudi opciju mikro podešavanja fotografija. Uglavnom za manipulacije bokehom i oštrinom. Ili nešto što Canonov program naziva Bokeh Shift.

Tako za sada, tek pomoću groznog Canonova programa možete na snimljenim fotografijama dodatno popraviti oštrinu na modelu, ukoliko ste recimo pri velikom otvoru „blende“ izoštrili na krivo oko i tako popraviti fotografiju.
Zauzimajući duplo prostora i smanjujući samu brzinu snimanja, spomenutu opciju još uvijek ne možemo smatrati pretjerano korisnom, čak i ako ju koristimo kao kreativni profesionalci. Bilo za snimanje portreta, objekata ili slično.
Uglavnom zbog lošeg i sporog Canonova programa kojim dodatnu oštrinu i pokušavamo dobiti.
Ali nadamo se kako ćemo pravu iskoristivost moći isprobati tek kada opciju uvrsti i Adobe u svoj Lightroom.

5d003

Gledajući veću sliku, ovo je očito tek početni korak. Opcija koja se tek treba vremenom razviti  (možda i na samom aparatu uz neke buduće nadogradnje firmwareara).
Iako idejom bliska, još je daleko od onoga što nam je Panasonic obećao za predstojeće Olimpijske igre u Tokyju. Ali više o tome nekom drugom prilikom.
Spomenimo kako niti „zlosretni“ anti-aliasing filter nije isključen kao kod recimo Nikona 810 ili 5DS, ali je vrlo dobro promišljen, kako se ne bi suviše gubila oštrina u detaljima.

Kako Dual Pixel zauzima dosta više memorijskog prostora i smanjuje brzinu fotografiranja ali i same obrade fotografije, korisnici će valjda sami znati kada će im ta mogućnost biti uistinu potrebna i važna. Nažalost, za sada Dual Pixel ideja može se primijeniti tek na RAW fotografijama.
Ne i na video snimkama.

 

Pametan autofokus


Ukoliko ipak odlučite snimati klasične RAW fotografije, ono što je započelo sa 7D MKII i uspješno implementirano u 1D X MKII, tako da dual piksel – auto fokus možemo pronaći i u novoj petici.
Govorimo naravno o odličnom Auto fokusnom sustavu. Da, 5D MK4, nešto je brža od svoje slavne prethodnice kojoj je prateći fokus bio tek u začecima, pa je sada auto fokusni sustav vidno unaprijeđen, a fokusne točke su dodatno zakrenute kako bi iskoristile još veću osjetljivost.
Iako će naprednije funkcije zahtijevati stanovito privikavanje, ono osnovno je doslovno nadomak ruke. Odnosno prsta.

Naime stražnji zaslon sada je napokon osjetljiv na dodir.
I to ne samo da će te, dakle kao na mobitelu, moći prstima prelistavati fotografije i zumirati ih pri pregledavanju, već je napokon moguće i selektirati točke auto fokusa pri snimanju.
Ukoliko selektirate nekome lice, aparat će na tome licu zaključati fokus i konstantno ga pratiti bez obzira udaljavate li se od njega ili vaš model mijenja svoju poziciju prema vama i aparatu.
Sve to savršeno radi i pri video snimanju. Što je odlična novost, samim time što smo na tu mogućnost čekali godinama, a začetke ugledali još kod EOS 7D MKII.
Dakle, napokon je moguće automatikom ili pritiskom prsta mijenjati fokus i tijekom snimanja videa.

5d002

Ali, postoji i ali. Autofokus će se zaključati na licu, kada ga prepozna. Ne i na očima.
Uz to stražnji zaslon je nažalost i dalje nepomičan.
Korisnici Canona EOS 80D jako dobro znaju koliko je koristan zakretni stražnji zaslon pri snimanju videa. Naročito ako je tako dobro izveden kao kod 80D modela.
Nije li krajnje vrijeme da i skuplji profesionalni primjerci dobiju tu mogućnost?

4K video – killed the video star


I time smo se već dotakli i snimanja videa. Da, nije više nikakva novost, baš kao i na 1DX MKII i 5D MK IV, napokon posjeduje mogućnost snimanja 4K videa. Što je samo po sebi odlično, ali već postaje uobičajena praksa kod svih novijih fotoaparata na tržištu i krajnje je očekivano.

Snimanja 4K videa dotaknuli smo se i sami u vrlo kratkom vremenu u kojem smo imali ovaj aparat na testiranju. Kako nemamo razloga sumnjati u njegovu kvalitetu pri idealnim svjetlosnim uvjetima, pozicionirali smo svoju pažnju na ekstreme i odlučili snimiti video noćnog Zagreba uz upotrebu ekstremnih ISO vrijednosti.

Osim što su snimke očaravajuće dobre, čak i uz vrtoglavi ISO, par tehničkih zamjerki nikako ne možemo preskočiti. Uz pitanje tipa…“pa kvragu, zašto“?!?

Kao prvo, Canon EOS 5D MK4, zabilježiti će Full HD video u pristojnom MPEG-4 formatu.
Nažalost brzina snimanja pri FULL HD video je tek, već standardnih – 60fps.
Ne i svim video kreativcima poželjnih 100 fps koliko  nudi dvoprocesorski EOS 1DX MKII.

Ukoliko želite snimiti 4K video, koji također sve više postaje standard, Canon EOS 5D MK4 nudi vam spremanje zapisa tek u Motion JPEG formatu.
Debelom, teškom, MPEG formatu. Ne H.264.

Stoga, ukoliko sretni i veseli utrpate u aparat svoju novu 32 gigabajtnu karticu, budite uvjereni kako će ona biti ispunjena već za nekih 8 minuta! Veliki je to šamar video entuzijastima, naročito ukoliko poželite snimati vaše 4K video uratke na brže, robusnije CF kartice. Trebati će te ih dosta, a cijena im nije baš malena.

Drugi šamar 4K video upotrebljivosti dolazi sa strane crop faktora. Naime uz 1.64x crop s obzirom na senzor, sve one ljepote i beneficije korištenja širokokutnih objektiva koji su nas davno očarali s EOS 5D mkII, sada padaju u vodu.

A upravo taj suženi kadar, uz spomenutu megalomansku zapreminu video dokumenta, mogao bi biti onaj krajnji „NO – NO“ svim ozbiljnijim videografima, koji će pouzdaniji 4K video alat možda radije pronaći u, pa i sada već starijoj, ali jeftinijoj i sposobnijoj konkurenciji.
Sve nas to navodi na pomisao kako je 5D mk4, potpuno nemarno isplivao s 4K mogućnostima. Pa iako iste zapravo više nikome nisu nekakva revolucionarna novost.

Čak niti pomisao kako Canon ovdje želi zaštititi vlastito tržište profesionalne videografske linije EOS C kamera, ovi propusti u detaljima kao da nam govore da se za krajnjeg korisnika u cijeloj priči očito nije marilo.
I to do te mjere gdje HDMI izlaz podržava reprodukciju HD videa direktno s fotoaparata, ali ne i 4K video!
Stvarno Canon?!



Noćni Hi ISO test 4K -Video je snimljen u visokim ISO vrijednostima, bez dodatne računalne redukcije šuma ili color korekcija unatoč nezavidnoj temperaturi svjetla zagrebačke javne rasvjete. Imajte na umu kako smo imali tek jedno veće za snimiti testne video materijale i svakom sekundom drastično manje prostora na memorijskim karticama. Stoga su neki kadrovi dopunjeni statičnim fotografijama tek za vizualnu usporedbu. Desert je naravno odlična pjesma “Noćni program radio Zagreba” by Mićo & Mačke, a ukoliko posjedujete monitor s takvim mogućnostima, video možete pogledati i 4K rezoluciji.

Opisani nedostaci nisu nešto što bi ovome skupocjenom fotoaparatu s jakom procesorskom snagom trebalo biti problem. Uvelike jeftiniji, Panasonic Lumix DMC-GH4, osim što kao pionir trenda podržava 4K, posjeduje zakretni zaslon osjetljiv na dodir, nema problema niti sa formatom videa, niti sa crop faktorom i sasvim je u stanju projicirati 4K video direktno za TV zaslon. I na tržištu je već dvije godine! Canon, imali ste dvije godine!

No dobro, svima koji svoju peticu MK3, žele upravo radi videa zamijeniti s MK4, spomenuti ćemo dvije „utješne nagrade“- za vaš novac:
Osim odličnog Dual piksel video autofokusa, kojem možemo namijeniti samo hvalospjeve i koji je onaj pravi korisni pomak naspram 5D MK3, postoji i još jedna očekivana funkcija.
Iz 4K videa, dakle iz bilo kojeg frejma, možete izdvojiti i spremiti 8 megapikselnu fotografiju i to direktnim pregledom i opcijama na samom fotoaparatu.
Kao što smo davno opisali pri recenziji Panasonicova GH4, korisna opcija za sve koji snimaju video ili modne spotove, pa čak i vjenčanja.
Međutim nemojte zaboraviti kako imate tek 30 sličica u sekundi, i svakom sekundom drastično manje prostora na memorijskoj kartici.
Iako u nuždi 30 osam-megapikselnih sličica u sekundi naprema 7 sličica s 30 megapiksela, zvuči korisno.

Sljedeća vesela novost pri snimanju videa, odnosi se na svojevrsni HDR video. Odnosno aparat snima Full HD-i video gdje uzastopno svaki drugi frejm snima pod eksponirano, nadovezujući ga s preeksponiranim frejmom. Tada aparat spaja frejmove u HD video.
Naravno nećete dobiti perverzne HDR video snimke kao kad foto amateri otkriju HDR pa sve zadobije posthiroshima look, već je ideja u snimci s bogatim dinamičkim rasponom. Tako recimo, pri kontrastnim kadrovima, svijetlo nebo neće biti nužno spaljeno, a objekti u sjeni i dalje će biti vidljivi.
Pohvalna mogućnost!

 

Visoki ISO i kvaliteta fotografije


Kako bismo ispitali kvalitetu fotografije za koju je sposobna foto kamera Canon EOS 5D MK4, Zanemarili smo „konfort zonu“ uobičajenih ISO vrijednosti (100-800).

Nažalost u ekstremno kratkom vremenskom razdoblju u kojemu smo imali ovaj fotoaparat na testu, nismo stigli obaviti niti uobičajeni „beauty shoot“ u studiju. Ali u drugu ruku, nije nam niti potreban. Jako dobro smo svjesni kvaliteta 5D serija kao pejzažne ili studijske kamere.
Stoga smo se bacili direkno u preispitivanje ekstrema uz šetnju gradom i nezahvalnu boju svjetla zagrebačke javne rasvjete odlučili vidjeti što nova petica nudi u ekstremnim i nimalo pohvalnim svjetlosnim uvjetima.
5DmkIII je već briljirala u takvim okolnostima, stoga što nam četvorka može ponuditi?
kako se pri ekstremnom ISU ponaša šum na svijetlim a kako u sjenovitim i tamnim dijelovima i jesu li snimke uistinu- iskoristive?!

Imajte na umu, kako smo radi internetskih mogućnosti fotografije od 6720 x 4480 piksela morali drastično smanjiti na tek 2500 piksela po dužoj stranici uz 72dpi.

 


ISO 5000 -6400:


ISO 12800:


ISO 25600:


ISO- usporedni test:


 

Fotofiniš


Iako ne možemo osporiti odličnu kvalitetu fotografija, odličan auto fokusni sustav – ne samo pri fotografiranju, nego i kod video snimanja i dakako odličan zaslon osjetljiv na dodir s inovativnim izbornikom i mogućnostima vlastite prilagodbe kako bi nam sve bilo nadomak prsta – ipak nam neke sitnice nedostaju.
Omogućuje li vam financijska situacija prelazak sa bilo kojeg slabijeg Canona ili tek želite zamijeniti svoju staru Peticu, biti ćete samo u dobitku.
Canon EOS 5D MK4 odlično podnosi visoke ISO vrijednosti, a na radost modnih fotografa nisu zanemarene niti ISO 50 opcije.
Za brz prijenos fotografija na računalo, tu je naravno već standardan USB 3.0.

5d005

Osim ugrađenog GPS-a iz Canona su napokon poslušali i korisnike i shvatili važnosti ugrađene WI-Fi-veze.
Koja naravno NEĆE služiti za prebacivanje teških RAW fotografija na računalo. Koliko god brzu vezu imali, to još uvijek traje unedogled. A da ne spominjemo ovdje i dualpixel RAW.

Ali zato je WI- Fi opcija odlična za brzo slanje umanjenih fotografija na društvene mreže ili na ogled klijentima. I dakako  za ono najvažnije – daljinsko upravljanje fotoaparatom.

Uz nedostatak zakretnog stražnjeg zaslona upravo je daljinsko upravljanje odlična stvar, kako fotografima tako i videografima. Naročito onima koji zahtijevaju preciznost kadriranja, oštrine i okidanja i pod ekstremnim kutovima snimanja. Kada vam je kamera daleko od razine očiju, pa si morate pomagati prijenosnim računalima ili tabletima, pa čak i pametnim telefonima.

Sam aparat odlično leži u ruci, pa čak je i malo lakši od prethodnice. Ali pravu snagu ergonomije dobije tek s ugrađenim materijskim gripom. I otpornost na vlagu, navodno je unaprijeđena. I kod prošle verzije je dovoljno odlična i naravno funkcionalna tako da… vjerovati ćemo im na riječ, iako se nismo suviše zamarali činjenicom dodatnog popravljanja nečega što je već samo po sebi OK.

canon_5dmk5_iso25600-501-of-2ISO 6400 –  f 4,5 1/100 -noćna fotografija s nezamjetnim šumom i mnoštvom detalja.


Optičko tražilo je ugodno popunjeno informacijama, ali mislimo kako bi krajnje vrijeme bilo da Canon napokon shvati i prednosti digitalnog tražila ili barem njegove hibridne verzije. Mogućnosti  prikaza zebra patterna pa i histograma unutar optičkog tražila definitivno bi razveselila mnoge profesionalce.

Sa svojih 30 megapiksela – ne, Canon EOS 5D MK4 nije najmoćniji fotoaparat u svojoj klasi.
Bez obzira što moramo ponovo spomenuti kako se radi o odličnoj nadogradnji naspram prethodnice.
I Nikon i Sony ovdje imaju za ponuditi snažnije opcije. Ali Canon je očito spomenutih 30 megapiksela izabrao kao zlatnu sredinu između 5D MK3 i svojih ekstremnih petica: 5Ds i 5Dsr s 50 megapikselnim senzorom.
Kvalitetom fotografije, Canonovi korisnici ne trebaju se osjećati nimalo inferiornijima naspram Nikonove odlične ljepotice D810 s 36 megapiksela. I crveni i žuti mogu podjednako uživati u odličnim fotografijama pri na ekstremnim ISO vrijednostima.

canon_5dmk5_iso25600-502-of-2
ISO 12800 . f/4,  1/60s –  iako u vrtoglavim ISO vrijednostima i dalje vrlo iskoristiva fotografije, barem za Internet potrebe.


Unatoč nekim, doslovno nelogičnim propustima, Canon EOS 5D MK4 definitivno je najprofinjenije zaokružena digitalna foto kamera ovog proizvođača.
Iako novosti nisu revolucionarne, već slijede evolucijsku logiku i mogućnosti na tržištu.

Canon svoje petice ne izbacuje tako često. Stoga je ova kamera napravljana da traje i ispunjava najrazličitije fotografske potrebe svojih korisnika. A iskreno, jedina prava razlika koju bi vrlo rado vidjeli naprema njenoj hvaljenoj prethodnici bila bi definitivno i prihvatljivija cijena.

Ovaj digitalni  foto aparat, ne samo da priželjkujemo već možemo bez imalo premišljanja i preporučiti.

U mogućnostima četvrte inkarnacije popularne “Petice”, bez sumnje će uživati svi profesionalci i kreativci koji imaju potrebu iskoristiti njene mogućnosti, ali i posjeduju dovoljno novaca  (25 – 30 000 kuna za tijelo) da si ju priušte.
Oni slabije platežne moći, morati će se strpjeti do proljeća i izlaska EOS 6D MK II.

5d008

  • 30.4MP CMOS full-frame senzor s Dual Pixel AF
  • DIGIC 6+ procesor
  • 6720 x 4480 piksela veličina fotografije
  • 7 (RAW) slika u sekundi
  • Dual Pixel Raw s mogućnošću mikro podešavanja
  • 4K 30/24p video uz Motion JPEG kodek
  • 3.2″ stražnji zaslon osjetljiv na dodir
  • ISO  50-102400
  • USB 3.0, GPS, NFC WI-Fi

Fotografije: Deyan Barić @ DominionArt studio
Canon EOS 5D MK4  ustupili: Anigota Hr

 


studio_editorial

 

Share Button

About author

No comments

Preporučujemo:

FOTOSAJAM 2016.

U dvorani zagrebačkog Hypo centra održao se još jedan tradicionalni foto sajam. Pogledajte atmosferu i ugođaj s Fotosajma 2016 . Iako ga tek uz prenaglašeni ...