50 megapikselne profesionalke – Canon EOS 5DS i 5DSR

0
Share Button

Iako nam je nedavno predstavljena Canon EOS 5D MK VI, ostavila podvojena mišljenja u vidu: „očekivali smo više“ i „da želimo ju“, vratiti ćemo se korak unazad. Točnije godinu unazad i za vas secirati endemsku zvjerčicu iz iste serije. 50 megapikselni Canon EOS 5DS /5DS R.

Ukoliko si već na samom početku postavite pitanje tipa: „kome uopće treba 50 megapiksela?!“, očito je kako ovaj fotoaparat nije namijenjen vama.

Ali kome je onda namijenjen? Postoje li ciljani  korisnici kojima je ova endemska zvjerčica namijenjena  ili se tek radi o manifestaciji moči ?

50 milijuna piksela
Ukoliko pogledamo podrobnije trenutno stanje na tržištu profesionalne fotografske opreme, istini za volju, 50 megapiksela i ne zvuči toliko puno i prenapuhano.
Za sada 21 megpiksel na senzoru i dalje služi kao nekakva zlatna sredina upotrebljivosti. Kako na APS-C senzoru tako i onom, većem i ozbiljnijem – puno formatnom.
Međutim Nikon (810 D) i Pentax (K-1)  su svoje flagshipove opremili s vrlo upotrebljivih i hvalevrijednih 36mpx, dok je Sony (Alpha a99 II) otišao sve do 42 milijuna piksela.
Uostalom Nokia, odnosno  Microsoft Lumia 1030, pametni je telefon koji upravo gustoću od 50 megapiksela, iz nekog razloga, ima nagurano na sićušnom 1/1.2 inčnom senzoru.

Čisto sumnjamo da vam je tolika gustoća potrebna na senzoru pametnoga telefona, ali profesionalnim fotografima itekako će dobro doći ova megalomanska pikselna gustoća na sposobnom fotoaparatu.


5DS i 5DSR
Kako ste mogli primijetiti recenziramo jedan aparat, ali ga uporno predstavljamo kao dva. Što i nije čudno, jer ovdje se zapravo radi o dva aparata blizanca: Canonima EOS 5DS i 5DSR.
U svakom slučaju radi se o potpuno identičnim aparatima koji se ipak razlikuju u tek dvije „malene „razlike.
Prva razlika je dodatno slovo u nazivu. Odnosno oznaka „R“ koja zvuči kao šala na račun japanskog jezika i izgovora engleskih riječi ( nepostojanje glasa „L“ kojeg Japanci zamjenjuju s „R“(ru)), na aparat označava nedostatak (lack –ako kužite sada foru) efekta anti-aliasing filtera, što aparatu daje dodatnu oštrinu uz opasnost pojavljivanja moarea.
Bez brige, u tisku tu razliku u oštrini vjerojatno nećete primijetiti. Jedno što je vidljivo i osjetno je druga razlika od u $200 u cijeni.

Nasljeđe „petice“.
Što se samog izgleda tiče,  Canon EOS 5DS /5DS R  posjeduju identičnu ergonomiju magnezijskog kućišta koje sadrži sve što smo voljeli na Mark III i još uvijek volimo na Mark VI modelu.
Tako je prokušana canonova „petica“ dobila svoju „S“ ilti „Superior“ spinoff verziju, što je očito marketinški bolje, nego da se išlo u izmišljanje nove linije poput EOS 3D, 4D ili tako nešto.

Ispod haube
Iako se 5DS /5DS R baziraju na Full frame 50 megapikeslnom CMOS senzoru, u njima kuca Dual Digic 6 procesor, koji smo premijerno mogli vidjeti na djelu u canonovom ekstremno opremljenom APS-C digitalcu EOS 7D MKII.
Pri drugoj inkarnaciji popularne sedmice, taj je napredni procesor bio zadužen za obradu čak 10 RAW fotografija u sekundi, dok je u ovoj verziji zaslužan za brzinu od 5 RAW fotografija u sekundi. Što je i dalje impresivna brzina, sjetimo li se kako sada govorimo o punoformatnim fotografijama impresivne veličine od 8688 x 5792 piksela koje će zauzeti i oko 80 megabajta.

ISO mogućnosti
Canon EOS 5DS / 5DS R je vrlo usko primjenjivi digitalac i njegove mogućnost drastično odvajaju i njegovu svrhu od klasične „petice“.
Naime, Canon EOS 5D MKIII i njena poboljšana inkarnacija MK IV, digitalni su aparati namijenjeni velikom spektru profesionalne upotrebe. Međutim ono što ih najviše odlikuje i izdvaja iznad jeftinijih modela je upravo nevjerojatna tolerancija na šum pri visokim ISO vrijednostima.
Stoga nije čudno kako je ovo omiljeni fotoaparat, kako fotografima u dodiru s modnom i reklamnom, ali i street fotografima, reporterima i svima onima koji trebaju brze , oštre i nadasve kvalitetne fotografije u slabim svjetlosnim uvjetima, poput recimo koncerata, evenata ili i fotografiranja vjenčanja i slično.

5DS /5DS R ne dijele te mogućnosti. Punoformatni senzor s naguranih 50 miliona piksela ponaša se podosta kao manji APS-C senzor. I to na način da šum postaje zamjetan već na niskim vrijednostima i doseže granice upotrebljivosti na ISO 1600. Dakle kao kod manjega APS-C senzora.

 

Ukoliko vam je visoka tolerancija na šum predujam da pređete na punoformatni senzor, sigurno iz toga razloga nećete preči na  EOS 5DS /5DS R.
Međutim, upravo namjena Canona EOS 5DS /5DS R, ovaj nedostatak ne čini zapravo nikakvom velikom manom.

Ovo je aparat za spore i proračunate fotografije, duge ekspozicije i svjetlosno strogo kontrolirane studijske uvjete gdje  EOS 5DS /5DS R mogu ponuditi svoj maksimum.

Dakle, nikako aparat kojim ćete snimati koncerte ili vjenčanja.
Dodatna pohvalna pojedinost je i smanjenje vibracija zakretnog zrcala pri fotografiranju. A već i to je zanimljiv odgovor Canonove ustrajnosti ka klasičnom DSLR-u naspram bezrcalnim – hibridnim rješenjima konkurencije.

Video mogućnosti
U skladu s time i video je također reduciran, ali nije izostavljen. Iako rijetko tko kupuje fotoaparat s širinom senzora od 8688 piksela kako bi snimao 1080p video.
Kako je aparat izašao puno prije najavljenih 1DX MkII i 5D MkIV, nije uključena i 4K opcija video zapisa. Ali za utjehu, uz toliko piksela za snimanje detaljnih pejzaža, pozdravljamo i time-lapse opciju snimanja!

Kome su namijenjeni ?!
Ukoliko vam je potreban fotoaparat s kojim ćete snimati arhitektonsku, modnu, portretnu… „table top“ i sličnu komercijalnu stock i pretežno studijsku fotografiju ili pejzaže i panorame sa stativa, Canon EOS 5DS /5DS R omogućuje snimanje savršeno oštrih fotografija impresivne veličine od 8688 piksela.
Tada svakako nije potrebno napuštati garantiranu čistoću koju jamči ISO 100 vrijednost.

Canon EOS 5DS /5DS R aparat je namijenjen  profesionalnoj, visoko razlučivoj fotografiji za potrebe publiciranja u tiskanim medijima, katalozima, reklamama… Dakle ne, za Internet ili Instagram – već za tisak.

Odnosno, fotografima koji svojim fotografskim znanjem zarađuju fotografirajući za potrebe klijenata koji traže upravo visoko kvalitetu.
Naravno, sporazumijeva se da canonovi profesionalci posjeduju i skupocjene L objektive koji će poduprijeti željene performanse fotoaparata.

Veliki broj megapiksela i ultimativna oštrina u profesionalnoj fotografiji, do sada je bila uglavnom domena vrlo skupih srednjo-formatnih fotoaparata. Baš kao  i sam pojam 50 megapikselnog senzora. Najnoviji dodatak tog segmenta na tržištu je svakako i Fujifilm GFX 50S.

Canon se ipak odlučio držati svoga tvrdoglavog puta- 50 megapiksela su, umjesto na neki novi senzor srednjeg formata, ipak nagurali na svoj full frame CMOS senzor.
I uz to je  pohvalno smješten unutar fotografske DSLR ljubimice EOS korisnika – popularne „petice“.

Fotofiniš.
Na kraju možemo rezimirati kako smo ovdje dobili odličan spoj naprednih mogućnosti nove 7D Mk II i prokušane 5D MkIII.  Ono što nam nedostaje, uzmemo li u obzir studijske uvjete rada, svakako je zakretni stražnji zaslon osjetljiv na dodir, za koji bi Canon napokon mogao shvatiti kako bi bio od velike koristi i profesionalcima kada već tako dobro funkcionira na poluprofesionalnim EOS DSLR-ovima.
Zatim bi vrlo rado vidjeli i mogućnosti Wi-Fi spajanja s računalom. Naravno logična je pretpostavka kako je ova mogućnost izostavljen zbog samog besmisla slanja 80 megabajtnih RAW fotografija bežično na računalo, ali tko je god za potrebe studijskog snimanja spojio recimo Canonov EOS 6 D na računalo ili tablet, zna prednosti daljinskog upravljanja fotoaparatom.

Naročito ukoliko se radi o profesionalnom snimanju artikala, hrane ili raznih reflektivnih predmeta za potrebe stock fotografije. Ne samo da ne morate biti iza aparata u kojem god on bio položaju, već i preko daleko većeg zaslona možete detaljnije manipulirati oštrinom kadra. A upravo će Canon EOS 5DS/R uz svoju mogućnost  snimanja fotografija s dužinom od impresivnih 8688 piksela, biti odličan izbor za sve stock fotografe.

Što god mislili o iskoristivosti 50 megapikselnog senzora, Canon je eto napokon uspio dokazati kako je u stanju parirati skupljim profesionalnim srednjo-formatnim fotoaparatima, a da se nije pomaknuo iz ograničenja svoje DSLR putanje.
Naravno, kao što APS-C senzor jednostavno ne može biti alternativa punom formatu, koliko god nova 7D MKII bila dobra, tako niti puni format ne može zamijeniti senzor srednjeg formata, koliko god nagurali piksela na njega.

Granica je probijena i poanta je očita. Samim time što cijenom ne prelazi mnogo cijenu „stare petice“ mnogi će profesionalci vrlo rado prigrliti ove iznimne fotoaparate i već zbog same činjenice kako u DSLR svijetu trenutno ne postoji srednjeformatni aparat s većim razlučivošću.

Za kraj ostavljamo vam galeriju urbanog krajolika snimljenoga pomoću Canon EOS 5DS, nažalost par puta umanjene za potrebe internetskog pregledavanja


 

 


Photo: Deyan Baric @ www.dominionart.net

Share Button

About author

No comments

Preporučujemo:

Twilight Halloween, 2016.

Halloween je postao događaj koji nam se u zadnjih desetak ili više godina definitivno uvukao pod kožu kao dan odlične zabave, prije nego što uz ...